Druk, druk, druk, maar wel leuk - Reisverslag uit Walvisbaai, Namibië van Sijmen Kerckhoffs - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk, maar wel leuk - Reisverslag uit Walvisbaai, Namibië van Sijmen Kerckhoffs - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk, maar wel leuk

Door: Sijmen

Blijf op de hoogte en volg Sijmen

05 November 2016 | Namibië, Walvisbaai

Ik heb jullie deze keer lang laten wachten, maar hier is dan weer een nieuw verslag!

Maandag heb ik eerst planken gehaald voor m'n sandboard. Gelijk laten snijden op 'maat', liever lui dan moe. Op maat tussen aanhalingstekens, want de planken waren schots en scheef. Ach ja, laten we het er maar op houden dat dat de Namibische maten zijn. Weer thuis ff naar wat documentjes gekeken en daarna met Yvette op naar Plascon, een verfwinkel, om te bedelen voor een IBC tank. We keken kennelijk zielig genoeg en kregen de IBC tank gedoneerd! Nee even zonder grapjes. De manager vindt Young Africa een mooi initiatief en de lessen die YA wil gaan geven in Aquaponics een goed idee. De IBC tank was een beetje kapot aan de onderkant, dus Plascon kon hem zelf al niet meer gebruiken, vandaar dat hij hem wilde doneren aan ons. Maar het wordt zelfs nog beter! Hij gaat er nog 3 of 4 van regelen voor ons! We leken de eerste IBC tank dus binnen te hebben, maar hij moest nog even geleverd worden, dat zou wel in de namiddag lukken. Niet dus... Maandag stond er nog geen IBC tank in de tuin. De verf voor de muur konden we wel gelijk zelf meenemen en toen heb ik in de middag lekker lopen verven.
Maandag was ook de dag van de assigments voor de jongens. Een groepje had een straatlantaarn op zonne-energie gemaakt en het andere groepje een ventilator op zonne-energie. Leuke projectjes die ze hadden in elkaar hadden gezet, presentatie techniek kan nog aan gewerkt worden. 'S avonds dan toch eindelijk pannenkoeken gegeten met Jonathan, hij vond het heerlijk! Niks om zich druk over te maken dus.

Dinsdag was dan de dag aangebroken dat de eierproductie ineens 2 eieren was! Helaas hebben we gemerkt dat dit, tot nu toe, eenmalig was. Nog een grappig weetje, op zondag hebben de kippen rust dag, dan leggen ze kennelijk geen eieren. De poging maandag met het sandboard was mislukt en dinsdag was het helaas weer niet gelukt, ik krijg nog iets te veel zand op m'n plank. Dinsdag ook m'n callcenter opgezet. Young Africa wil graag weten waar hun studenten terecht komen en wat ze doen op het moment. Best interessant om van al die oud-studenten te horen wat ze doen. Een aantal mensen heeft een full-time baan, een aantal een part-time baan, een aantal leren nog verder en een aantal studenten doet niks... 'S avonds Jonathan geleerd een AVG'tje te koken, aardappels, vlees en groente. Bleek dat ik ook nog wat oefening nodig heb voor het koken van groente... Lekker zompige bloemkool en broccoli stond er op het menu, helaas. Weer geen IBC tank in de tuin trouwens.

Woensdag begonnen aan het verbeteren van een aantal policy's. Best een pittig werkje, maar wel interessant om eens te lezen en, proberen, goed te verbeteren. Al komen ze na een tijdje ook wel je neus uit. 'S middags m'n callcenter weer leven ingeblazen, direct ook even naar Plascon gebeld. De tank zou nu echt in de middag worden bezorgd. In de avond stond er nog steeds geen IBC tank in de tuin... Ook even wat boodschapjes gedaan. De guard van de Spar is erg gecharmeerd van mijn schoenen. Laatst vroeg hij waar ik ze had gekocht en of ik een paar kon meenemen voor hem. Ik zei dat ik ze misschien kan meenemen als ik nog een keer terugkom. Toen ik woensdag bij de Spar aankwam, kwam hij op me afgelopen met de vraag of ik een paar voor hem had meegenomen. Helaas, ik was nog niet terug naar Nederland gegaan. De week dat ik wegga vraag ik hem nog wel een keer of hij wat wilt uit de supermarkt. 'S avonds de oh zo geroemde kippakketjes van mama gemaakt. Ook hier vonden ze het lekker, behalve Nora dan.

Donderdag was ik het zat dat er nog steeds geen IBC tank in de tuin stond, dus ik sprong in de auto op naar Plascon. Ik had net een stap binnen gezet en de verontschuldigingen begonnen al; 'Our driver has been so busy I'm sorry, I'll ask him now.' En wonder boven wonder kon hij de IBC tank zo leveren! 5 minuutjes wachten en hij reed achter me aan naar Yvette en Dirk. Ik wilde gelijk beginnen aan het snijden van de IBC tank, maar er waren even belangrijkere zaken, zoals de policy's en mijn callcenter. 'S middags kon ik dan wel echt beginnen. Slijptol erbij en hatsikidé onderkant van de tank eraf. Toen kon het rot werkje beginnen dacht ik, de binnenkant schoonmaken. Er had namelijk verf en chemicaliën ingezeten. Maar wat bleek, ze hadden de binnenkant bekleed met plastic, waardoor je alle resten er zo vanaf trok en je een gloednieuwe binnenkant had. Super mooi. De tank daarna nog met een sopje wat beter schoongemaakt en hij was daarna ready. Nu moet nog even iemand komen kijken hoe we het het best kunnen opzetten en daarna gaan met die banaan. 'S middag ook nog wat Life Skills over klantvriendelijkheid.

Gisteren de IBC tank weer in elkaar gezet en op een mooi plekje neer gezet. Voor de laatste keer in m'n callcenter rol gekropen en daarna de gegevens verwerkt in een mooi tabelletje. Daarna Business Skills, waar ik mijn businessplan van afgelopen jaar heb gepresenteerd. Geprobeerd om de studenten in te laten zien hoe zo iets er ongeveer uit komt te zien. Omdat ik zo 2 weekjes weg ben, 1 weekje met papa en mama, 1 weekje in Otjiwaronga bij het andere centrum van YA, heb ik met Yvette het to-do lijstje doorgenomen. Ik moet nog aan de bak! In de namiddag viel de elektriciteit er weer eens uit, juist op het moment dat de pizza's in de oven lagen. We aten zo vroeg, omdat Louise een optreden had van school. Vier nummertjes heel mooi gezongen! Daarna de pizza's toch nog kunnen eten.

Vandaag is het wachten totdat papa en mama het terrein op rijden!


  • 05 November 2016 - 19:32

    C.Hekers:

    Lieve Sijnmen, Dank voor je leuke mail met belevenissen!!
    Mamma en Pappa zijn er, zal erg gezellig zijn! Groeten voor allemaal en liefs,
    Tot snel weer, Omi XXX
    Geweldige dagen, zo samen, zeer apart!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sijmen

Beste familie en vrienden, Na 18 jaren hard zwoegen en werken, heb ik ervoor gekozen een Gap-Year, tussenjaar, sabbatical, vakantie, you name it, te nemen. Via deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevingen en ervaringen, zodat ik toch nog een beetje bij jullie ben. Tot over een klein jaartje! Sijmen

Actief sinds 16 Sept. 2016
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 78057

Voorgaande reizen:

26 Maart 2017 - 11 Mei 2017

Australië

09 December 2016 - 08 Maart 2017

Serfaus

27 September 2016 - 04 December 2016

Namibië

Landen bezocht: